بررسی بالگرد شاهد سوار بر شناور بلندبرد شهید ناظری

بلاگرد شاهد سوار بر شناور شهید ناظری

شاهد ۲۷۸ یکی از محصولات بومی کشور بوده که به تولید انبوه رسیده و در نهادهای نظامی و غیر نظامی وارد خدمت شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، صنایع هوایی شاهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف اجرای مطالعه و تحقیقات، پیرامون بالگردها و طراحی و تولید آنها، بر اساس نیازها و تعاریف محیط عملیاتی کشور، در سالهای دفاع مقدس، آغاز به کار نمود و با ساخت چند نمونه بالگرد تحقیقاتی، پس از حداقل یک دهه تلاش بی وقفه، موفق به طراحی و تولید بالگرد ترابری سبک شاهد ۲۷۸، با الگو برداری از بالگرد سبک و بسیار موفق «جت رنجر» گردید. این بالگرد ۵ سرنشینه و چند منظوره دارای کاربردهای متنوعی بوده و هم اکنون هم در نیروهای نظامی مانند سپاه و هم در نهادهای غیرنظامی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست، مشغول ارائه خدمات می باشد.
فراگیری فن پرواز با این پرنده، ساده است که موجب کاربری آسان آن و زمان مورد نیاز کوتاه، برای آموزش خلبانان می گردد و درنتیجه به دلیل کاهش هزینه های آموزش پرواز با آن نیز، از سوی نهادهای غیرنظامی، مورد توجه قرار دارد.
بدنه و ملخ های این بالگرد از جنس مواد مرکب غیر فلزی ساخته شده که علاوه بر کاهش وزن پرنده عدم ایجاد خوردگی و زنگ زدگی و در نتیجه امکان کار در محیط های گوناگون را به دنبال دارد. جذب و مستهلک کردن ارتعاشات تولیدی موتور و همچنین عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه نیز از ویژگیهای استفاده از این مواد پیشرفته می باشد که باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری در طول دوره عمر پرنده گشته و استفاده از این بالگرد کاملاً بومی را دارای صرفه اقتصادی بیشتری می نماید.
البته کاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد کامپوزیتی که از فلزات سبکتر هستند، باعث افزایش وزن بار قابل حمل این پرنده نیز می شود. همچنین استفاده نسبتاً‌ زیاد از سطوح شیشه ای در بدنه بالگرد علاوه بر کاهش وزن، وسعت دید بالایی برای خلبان و سرنشینان این بالگرد ایرانی به ارمغان آورده است. فضای مناسب کابین این بالگرد، امکان حمل سه سرنشین در عقب و یک سرنشین در جلو، در کنار خلبان را ممکن می سازد.
سقف پرواز بالای این بالگرد، امکان اجرای عملیات در محیط های مرتفع و کوهستانی که در کشور ما نیز فراوان هستند را موجب می شود. سرعت پروازی بالای این بالگرد نیز اجرای سریع مأموریت را به دنبال دارد. مداومت پروازی بیش از ۴ ساعت، از نقات قوت این پرنده ی بومی است که در کنار برد حدود ۶۰۰ کیلومتری آن، نیاز به سوختگیری را کمتر نموده و مسافت قابل توجهی را تحت پوشش این پرنده قرار می دهد.

مشخصات عملکردی:
سقف پرواز ایستایی ( IGE):

۷۷۵۰ متر
سقف پرواز ایستایی(OGE):

۵۸۰۰ متر
سقف پرواز سرویس: ۸۷۵۰ متر
بیشترین نرخ صعود: ۸ متر بر ثانیه
بیشرین سرعت: ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
برد(۵۰۰۰پایی): ۶۰۵ کیلومتر
مداومت پروازی:بیش از ۴ ساعت
مشخصات فنی:
طول: ۹۲/۱۱ متر
عرض: ۹۱/۱ متر
ارتفاع: ۷۵/۲ متر
قطر روتور اصلی: ۱۶/۱۰ متر
قطر روتور دمی: ۵۷/۱ متر
وزن خالی: ۶۸۲ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ۱۴۵۰ کیلوگرم
حداکثر قدرت موتور ۴۲۰ اسب بخار
کاربردها:
• گشتی و شناسایی در نیروهای مسلح
• جابجایی فرماندهان و کنترل هوایی
• آموزش خلبانی نظامی و تجاری
• کنترل ترافیک شهری
• آمبولانس هوایی و حمل مصدوم
• گشت حفاظت محیط زیست
• بازدید خطوط نفت و گاز و برق
ویژگی‌ها:
• بالگرد ۵ نفره چند منظوره
• تناسب با شرایط جغرافیایی متنوع
• سامانه کنترل دوگانه
• بدنه و پره‌ها از مواد مرکب پیشرفته
• دارای عملکرد بالا و نمای زیبا

ویکیپدیا درباره شاهد ۲۷۸ نوشته است:

شاهد ۲۷۸ نوعی بالگرد سبک است که در ایران با مهندسی معکوس بالگرد بل ۲۰۶ در ایران ساخته شده‌است.

به نوشته منابع ایرانی شاهد ۲۷۸ در صنایع دفاعی سپاه پاسداران توسعه یافته، در سال ۱۳۸۰ آماده آزمایش شده و در سال ۱۳۹۱ گواهینامه (TC) آن صادر شده است و سپس چند فروند از آن در صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) تولید شده‌است. این هلیکوپتر در دو مدل ِ چندمنظوره برای مأموریت‌های گشت‌زنی و شناسایی در نیروهای مسلح، جابجایی فرماندهان و کنترل هوایی، آموزش خلبانی، کنترل ترافیک شهری، آمبولانس هوایی، گشت حفاظت محیط زیست، بازدید خطوط نفت و گاز و برق، و مدل مسلح شاهد OH-۷۸ برای ماموریت‌های کلاس حمله سبک و شناسایی رزمی مسلح معرفی شده‌است. مدل مسلح شاهد ۲۷۸ به دو پرتابگر هفت‌تایی راکت‌های هیدرا ۷۰ که ۵۰۰ تا ۵هزار متر برد دارد، در دو طرف بدنه و یک قبضه تیربار ۱۲٫۷ میلیمتری دوربین‌دار در زیر بدنه مجهز شده است. تیربار مورد استفاده در این هلیکوپتر تیربار ساخت شوروی ان‌اس‌وی است که ۲۵ کیلوگرم جرم، برد مؤثر ۱۵۰۰ متر در برابر اهداف هوایی و ۲ کیلومتر در برابر اهداف زمینی در صورت شلیک از زمین و نرخ آتش تئوریک ۷۰۰ تا ۸۰۰ گلوله بر دقیقه دارد.

شاهد ۲۷۸ شباهت بسیار زیادی با بالگرد شاهد ۲۸۵ دارد که سال ۱۳۹۰ در دو مدل شناسایی/تهاجمی سبک و گشت دریایی رونمایی شد. ملخ‌های اصلی و ملخ‌های دم، بخش‌هایی از بدنه اصلی و دم در دو بالگرد شاهد ۲۷۸ و ۲۸۵ مشابه می‌باشند و با توجه به اطلاعات منتشره از قدرت موتور و بیشینه وزن برخاست این دو بالگرد، قاعدتاً موتور و سامانه انتقال قدرت دو بالگرد نیز مشترک است.

بل ۲۰۶ جت‌رنجر، که بالگردهای شاهد از آن اقتباس شده‌اند، در سال ۱۹۶۲ توسط شرکت آمریکایی بل هلیکوپتر برای شرکت در رقابت انتخاب یک بالگرد سبک مراقبتی جدید برای هوانیروز ارتش آمریکا ساخته شد و از سال ۱۹۶۷ در خدمت نیروی زمینی ارتش آمریکا قرار دارد. ایران نیز در همین سال این بالگرد را خریداری کرده و تا پیش از انقلاب حدود ۱۳۰ فروند از آن را دریافت کرده بود.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*